Bilder från Galleriet 2 sep. - 24 sep. 2006
Text
om utställningen längst ner på sidan
Titeln på utställningen –
Avatar
– bottnar i
konstnären Per Josefssons intresse av att gestalta olika
sidor av sin personlighet. Han fascineras av den unga
generationens intresse för rollspel på internet, där man
spelar mot andra i en påhittad värld och då man själv får
skräddarsy sin rollgestalt allt från egenskaper till
utseende. Ordet avatar är benämningen på rollspelets
medspelare och deras karaktärer. Ordet avatar kommer
ursprungligen från en hinduisk mytologi och är benämningen
för när en gudomlighet har förkroppsligat sig genom att se
ut som en människa eller ett djur.
I motsats till rollspel, som har flera aktörer, har
utställningen enbart en aktör - Per Josefsson. Han har sig
själv som motspelare och har med hjälp av sitt måleri och
sina objekt, som han kallar "åttafotingar", undersökt sig
själv. Med sin konst vill han återspegla de scener, tankar
och känslor han har och som han oftast får på sina långa
promenader, tidigt på morgonen. Jag går varje dag en timmes
morgonpromenad med hunden i skogarna runt Rippestorp. De
nya bildintrycken som sveper förbi blandas med svindlande
lappkast i tankar och dagdrömmar. Inspirerad av rollspelen
på nätet leker jag med dessa tankar och jag vill genom mitt
bildspråk skapa en dialog med betraktaren. Målningarna blir
som anteckningar från vad jag tror jag sett av naturen.
8-fötterna får ikläda sig rollen som avatar.
I utställningen "Avatar" visas naturlandskap och
självporträtt i olja och objekt i form av åttafotingar i
järn, brons eller naturmaterial så som lera, trä och halm.
Självporträtten sätts oftast i relation med åttafotingarna.
Jan-Allan Gustavsson har skrivit följande om Josefssons
konstnärskap: Per Josefsson är en målare som arbetar i en
gammal tradition. Med redskap och material söker han upp
sina motiv - mestadels har han ateljén på fickan. Även om
man kan spåra upp hans arbetsplatser är målningarna inga
pedantiska avbildningar. Trots att utförandet är både
livligt och kraftfullt finns det ingen glättighet i dessa
målningar. Per Josefsson målar det han ser - där han står
(Linköping, 1982).
I samband med Avatar visas även en mindre utställning i
Galleri Kronans konstshop – 1976 prolog KIFiN –
med konstverk som har ingått
i en utställning som visades 1976 i Åby utanför Norrköping.
Denna utställning kom att bli startskottet för
Konstföreningen KIFiN (Konstnärernas intresseförening i
Norrköping) som sedan 12 år drivit Galleri Kronan. I
utställningen 1976 medverkade Per Josefsson, Jan-Allan
Gustavsson, Bo Olls, Tex Berg, Viking Forsberg, Helena
Forsberg, Peter Norrman.
Karin
Jarlborg,galleriföreståndare
NT 3/9
2006: Kollisionen mellan oss
och naturen
De ser ut som tre sköldpaddor eller skalbaggar på åtta
långa spindellika ben. Ytterligare ett, mer högrest, har
spröt som en snigel och en vit kropp likt ett lamm.
Konstnären Per Josefsson kallar dem avatar, med en term
närmast lånad från rollspel på internet.
De märkliga kreaturen är hans skapelser och nu har de
invaderat Galleri Kronan. Men de är inte ensamma.
För det är inte enbart i ett artificiellt gallerilandskap
som avatarerna hamnat utan också i ett svenskt
skogslandskap via målningarna på väggarna. Landskapet som i
ljusa - nästan grälla - färger tränger sig på dem.
Landskapen är oljor och mindre akvareller där regntunga
skyar hänger hotande över en sjö.
Och på ett par ställen kikar en man, lik Per Josefsson
själv, fram. På ett av självporträtten bär han en avatar i
handen.
Studerar man målningar som 06.30 Kungsfågel
och 07.15 Nötväcka
noga, kan man se spår likt
skoavtryck i målningarnas nederdel, som om konstnären själv
klivit in i sin bil och gått därifrån. Och fåglarna är inte
lätta att upptäcka. Deras närvaro är inte alls lika
påtaglig som de mycket konkreta avatarerna.
I galleriets inre rum möter vi samma kollision av vanlig
svensk natur och besjälade, ibland bara besynnerliga
objekt.
Den mossgröna, sovande avataren ter sig nästan organisk,
som en övergångsform mellan natur och de kulturella
identiteter som vi besitter eller iklär oss. Som om naturen
verkligen, om betingelserna och förhållandena var de rätta,
kunde föda sådana märkliga tingestar.
Mats
Granberg
Folkbladet: Naturen, krypen och
målaren i samspråk
Varenda chattare är tydligen bekant med uttrycket Avatar.
Lite yxigt kan man tydligen säga att det är ett symbolmärke
för en avsändare som bakom det har en roll. I utställningen
på Galleri Kronan har konstnären Per Josefsson valt
rubriken Avatar för att berätta om upphovet och
inspirationen till sitt måleri och sina objekt.
Det handlar om kommunikation och kanske om olika roller
inom oss själva, för själva bildskapandet kommer förstås
från egna idéer och tankar som uppstår när man för sin inre
dialog.
Det är så Per Josefsson, en av medlemmarna i konstgruppen
Kifin, försöker förklara sina objekt och bilder.
Nu är inte måleriet svårtillgängligt på något sätt, nästan
tvärtom. Det är alltså resultatet av ett friluftsmåleri som
förr i världen, han har stått där i skogen (trakten är
Rejmyre ungefär) mycket tidigt på morgonen, med duken
utlagd och arbetat in sina känslor och synintryck. Höga
smala målningar som då blir som avtryck av flera nivåer,
ändå är det inte något naturalistiskt perspektiv.
Man känner igen de färger Per Josefsson alltid föredragit,
de har lite höstaktig tonskala, men här är också den
morgonvita himlen och de djup man anar i mossar och
hedmark. Målningarna är ganska höga, kanske 1,5 meter, och
blir som fönsterutsnitt - men alltså utan realistiskt
perspektiv. Det finner man däremot i akvarellerna som också
är naturmåleri, men mer är utblickar över större ytor,
bredare, oftare dessutom med vatten i motiven.
Måleri som är njutbart, med viss fördel för oljorna,
åtminstone i ett första möte.
Så är det objekten. Här är de där symbolerna, de som
signalerar någonting som säkert kan tolkas på olika sätt,
det är fritt fram. Som någon sorts fästingar med spröt,
vissa så ordentligt stora, andra små och smidda, material
är trä, gips, lera och järnsmide. Åttafotingar heter de
också. Men benen jinglar och det ger figurerna liv och
karaktär, liksom de där huvudena som på något sätt blir
uttrycksfulla bara i sin hållning.
Det är inte första gången upplevelsen av Per Josefsson som
skulptör är extra stark. En vilande lerklump kan innehålla
det mesta av liv och lurande vila, men de här figurerna,
man kan väl kalla dom vad man vill, myror kanske? som kan
vara från sådär sju centimeter till en meter höga eller
ristade i en målning, dom är minnesvärda.
Några målningar är självporträtt, något som mest verkar ha
funktionen av mottagare. En välkomnande sådan.
Brittmarie
Engdahl